Välkommen till vår handskguide!

Vi på Målvaktens vill göra det enkelt för dig som fotbollsmålvakt att välja rätt handskar med den här handskguiden! Det kan vara svårt att veta vilken storlek man ska välja, vilken modell som passar just dig bäst och vad för typ av handske som passar till vilket underlag. I den här handskguiden berättar vi mer om just det – så att du kan göra rätt väl. Självklart finns vi också till hands för att hjälpa er ytterligare vid behov.

I handskguiden nedan hittar du:


  • Storleksguide
  • Olika cuts
  • Behandling
  • Träningstips
KLA® NC SBR Contact

Det är naturligtvis viktigt att du väljer rätt storlek när du köper dina målvaktshandskar från KLA. Komfort är en viktig aspekt för en målvakt! Målvaktens rekommenderar att du laddar ned och skriver ut “PDF Storleksguide” här i handskguiden eftersom det helt enkelt kommer att ge dig den bästa guiden för att välja rätt storlek!

Ladda ned här: PDF Storleksguide

Vi använder samma storlekar på våra målvaktshandskar som andra leverantörer, och de flesta spelare vet vilken storlek som de föredrar. Seniorhandskar går från storlek 7-10, medan barnhandskar går från storlek 5-6 hos oss. Alla målvakter är olika, och vilken storlek som passar dig bäst beror på om du gillar att handsken är lös eller fast på handen. Mexikos förre landslagsmålvakt Jorge Campos var känd för att ha handskar som var stora i förhållande till resten av kroppen, medan den legendariska Peter Shilton föredrog mer snäva handskar.

Vanligtvis väljer vuxna målvaktshandskar i storlek 8, 9 eller 10. Kanske kan tabellen nedanför hjälpa dig om du inte har möjlighet att skriva ut “PDF Storleksguide” direkt från handskguiden (som vi ser som den absolut bästa guiden på marknaden).

Alternativ metod för att hitta rätt storlek

Gör på följande sätt för att hitta rätt handske:

Mät omkretsen runt handen där knogarna sitter (inkludera ej tummen). Om din omkrets till exempel är 22 cm skall du ha storlek 8.

Tabell över storlekar som passar till respektive omkrets i cm:

(Storlek)

4: 15 cm

5: 16 cm

6: 17,5 cm

7: 19 cm

8: 22 cm

9: 24 cm

10: 27 cm

Vilka målvaktshandskar passar mig bäst?

Det finns tre grundläggande kategorier av handskar. De kallas Roll Finger, Negative Cut och Flat Palm. Det finns olika anpassningar av dessa tre kategorier. Vilken kategori handskar du ska välja är naturligtvis helt enligt personlig smak, men kanske kommer ditt val att vara lättare när du har läst handskguiden nedan.

ROLL FINGER

Målvaktshandskar med Roll Finger har blivit mer och mer populära över hela världen under de senaste sex-sju åren, särskilt i Storbritannien då det är den mest använda handsken i Premier League. Roll Finger-handskar erbjuder utmärkt kontakt med fingrarna och latexen på greppytan sys på direkt på handskens framsida, så de har en rundad form och därmed kallad Roll Finger. Denna kategori av handske ger definitivt en mer snäv passform (sitter tajtare) än den traditionella Flat Palm-handsken. Tack vare det får målvakten en bättre kontakt med bollen, både när man fångar och kastar bollen. Aston Villas Tom Heaton och Evertons, och engelska landslagets, Jordan Pickford är några målvakter som föredrar den här typen av målvaktshandskar.

NEGATIVE CUT

Målvaktshandskar med Negative Cut är ett populärt val i Europa, inte minst i Tyskland. Negative Cut liknar Flat Palm, med undantag att sömmen är på insidan av handsken och att den har en smalare form. Barn och ungdomar kan ha nytta av Negative Cut eftersom det genererar ett bättre tekniskt grepp. Om du har ett bra tekniskt grepp kommer detta också ge en klar fördel under våta förhållanden. David de Gea, Robin Olsen och Manuel Neuer är exempel på målvakter som föredrar målvaktshandskar av typen Negative Cut.

FLAT PALM

Flat Palm är den äldsta kategorin inom målvaktshandskar, men är än idag mycket populär. På Flat Palm ser man att sömmen går runt den yttre kanten av handskens grepp, alltså runt fingrarna. (Detta är i motsats till Negative Cut, där sömmen är på insidan av handsken). “Traditionell Cut” är ett annat namn som används på Flat Palm. Flat Palm är de handskar som sitter ‘lösast’ på handen och har minst kontakt med fingrarna. De som tycker om stora handskar föredrar oftast Flat Palm. Flat Palm är förmodligen den mest populära kategorin internationellt sett, särskilt i Nordamerika, även om det har blivit mer och mer konkurrens från populära Roll Finger. Tidigare stormålvakter som Gianluigi BuffonPepe ReinaJulio CesarVictor Valdes och Igor Akinfeev föredrog dessa målvaktshandskar under sina storhetstider.

Tips: Spana även in övriga kategorier i handskguiden för bästa koll inför ditt köp!

Tips för att dina målvaktshandskar ska hålla längre

Tar du dig tid att läsa punkterna nedan i handskguiden är vi säkra på att dina målvaktshandskar kommer att hålla längre.

Det gäller att hitta ett par handskar som passar just dig och dina händer. En del målvakter vill till exempel ha en handske som är lite större än handen, medan andra vill ha en åtsittande handske. Några gillar ett brett handledsband, andra inte. Det finns många olika modeller att välja mellan så ta tid på dig innan du bestämmer dig. I de yngre lagen är det kanske någon ledare eller liknande som tar ut handskarna. Försök påverka den personen att förstå att du själv vill välja din egen handske. Det är också viktigt att målvaktshandskarna är anpassade efter underlaget. En gräshandske slits till exempel onödigt hårt på grus samtidigt som en handske anpassad för vått underlag kan vara svårt att få bra grepp med vid normala, torra förhållanden.

På alla olika nivåer är det vanligt att man har ett par handskar för träning och ett annat par för match.

Skölj greppet noga

Det första du bör göra när du fått dina nya handskar är att skölja av greppet noga. En mängd olika kemikalier och textilrester från produktionen brukar göra greppförmågan sämre.

Undvik att lägga handskarna med handflatorna mot varandra. Gummit kan då torka ihop och du måste sära på handskarna med skador i greppet som följd. Förvara målvaktshandskarna separat i ett ytterfack på träningsväskan eller i en speciell väska. Undvik, som handskguiden tidigare nämnt, direkt solljus och platser varmare än rumstemperatur.

Hoten mot handskens grepp

De två största hoten mot din handskes grepp är smuts och att gummit blir uttorkat. Insidan i de flesta handskar är gjorda av gummimaterialet latex vilket är en färskvara. Det betyder att gummit i dina handskar till slut kommer att torka och förlora sin elasticitet. Tvättar man inte handsken inträffar det här tidigare och man förkortar handskens livslängd rejält. Man upplever då ofta att handsken ”flagnar”. För att undvika det här krävs det att man underhåller handskarna. Ett enkelt sätt att förhindra att handskarna torkar är att tvätta dem efter varje användningstillfälle. Ofta räcker det med att skölja ur dem i varmt vatten efter träning eller match.

Men det kan också vara att handtvätta dem med vanlig tvål och vatten.

Handskguiden instruerar:

  • Skölj först ur handskarna ordentligt och grundligt i ljummet vatten (cirka 30 grader).
  • Ta sedan en handtvål och gnugga tvålen mot gummiytan.
  • När du fått upp löddret i handsken går du med fördel över till att låta fingrarna gnida mot handsken. Du kommer att märka att här får även händer och fingrar bra träning som du kan ha nytta av i din greppteknik.
  • Skölj och krama ur handsken och börja om med tvålen igen. Gör om denna procedur tills handsken blir ren. Två till tre gånger brukar vara tillräckligt (vrid ej!).
  • Krama sedan ur handskarna ordentligt en sista gång. Ju bättre du kramar ur handskarna ju kortare blir torktiden.
  • Låt gärna handskarna lufttorka. Placera inte handskarna i solen eller mot element, det torkar ut latexmaterialet! Handskarna mår bäst i rumstemperatur. Beroende på hur väl du kramat ur handskarna brukar torktiden ligga på runt 12-15 timmar.

OBS! Att tvätta handskarna i maskin sliter ganska hårt på handsken.

Förberedelsen individuellt

Hur man väljer att preparera handskarna precis innan och under match är individuellt. Somliga gillar att dränka handsken med hjälp av vattenflaskan. Hur du väljer att göra är upp till dig. Ett tips att ta med sig från handskguiden är att greppegenskaperna i latexgummit fungerar bäst vid lagom mycket fukt. Vid för mycket vätska riskerar handsken att tappa greppförmåga men för lite kan ge samma effekt.

Om du följer dessa punkter från handskguiden kommer du att förlänga livslängden på handskarna, och bevara greppet på handskarna längre. Var medveten om att latex är en mycket mjuk och naturlig produkt, så man får beräkna slitage över tiden. Ett fem minuters videoklipp om hur du rengör dina målvaktshandskar hittar du här (extern länk från handskguiden till Youtube).

Vi på Målvaktens hoppas att vi gett dig ett eller ett par tips när det gäller dina målvaktshandskar här i handskguiden!

Träning för fotbollsmålvakter

Träningstips för dig som målvakt från handskguiden. Observera att detta endast finns till som vägledning för din träning.

I framgångsrika lag är ofta målvaktsspelet en starkt bidragande orsak till det goda resultatet. En målvakt, som med bra speluppfattning gör säkra ingripanden, kan ibland vara skillnaden mellan vinst och förlust. Man kan säga att målvakten både är en lagmedlem och en individuell specialist. Vid tillbakaspel, spelvändningar och uppspel deltar målvakten tillsammans med utespelaren i passningsspelet. De enskilda specialiteterna innebär bland annat att plocka ned inlägg och bryta djupledspassningar och rädda skott från motståndarlaget.

Kollektiv träning viktig

Den kollektiva träningen är viktig, eftersom målvakten där lär sig att tillsammans med utespelarna bedöma och fatta beslut i verkliga matchsituationer. Den behöver dock kompletteras med speciell målvaktsträning.

Eftersom målvaktens arbetssätt i match skiljer sig avsevärt från övriga spelares, måste de också delvis få annan sorts träning. En viss tid av veckans träning skall målvakterna få speciell målvaktsträning. Denna träning varierar beroende på ålder. Målvakterna måste tränas separat utanför den kollektiva träningen. Förutom ren basträning som teknik, koordination, rörlighet, styrka, spänst, snabbhet och kvickhet, kan målvakterna dessutom arbeta med realistiska matchsituationer som har givna förutsättningar. Det är nyttigt att målvakterna i samband med dessa övningar får träna att både passa och skjuta, dels för att utveckla spelet med fötterna, och dels för att få en inblick i avslutarnas situation.

Träna ihop

Det är också viktigt att målvakterna får träna tillsammans med lagets övriga spelare. Vid spelträningen som består av spelmoment, smålagsspel och matchspel, lär de sig att bedöma och värdera realistiska matchsituationer.

Ungdomar mognar och utvecklas i olika takt, vilket gör att finns stora skillnader mellan jämnåriga målvakters prestationsförmåga. Det är därför både svårt och direkt olämpligt att strikt åldersindela träningsinnehållet. Möter man istället varje spelare på dennes mognadsnivå och individualiserar träningen, når man på sikt ett bättre resultat.

Precis som barns motoriska utveckling, som alltid sker efter ett visst mönster, bör målvaktsträningen stegras från enkel greppträning till ett mer krävande agerande vid t.ex. frilägesutrusningar. Var någonstans på utvecklingsstegen en enskild målvakt skall börja och hur länge han ska stanna vid en viss nivå, beror på mognad och utveckling – inte på födelseåret.

Fokusera på att bli så bra som möjligt på grunderna i målvaktsspelet. En god grund att stå på gör ditt målvaktsspel mycket enklare:

  • Utgångspositionen/utgångsställning
  • Greppteknik
  • Fallteknik
  • Sparkteknik
  • Höjdteknik
  • Spelförståelse, kommunikation och fysik

Utgångsställning/utgångsposition

Det är den ställning som du hela tiden ska återkomma till när det är tid för att ta bollen. Den är till stor hjälp.

Så här ser utgångsställningen ut:

  1. Lätt böjda knän.
  2. Axelbredd mellan fötterna.
  3. Stå lätt på tå. Absolut inga hälar i marken.
  4. Händerna i höfthöjd. Händerna ska vara redo.
  5. Du ska vara lätt framåtlutad.

Greppteknik 

Detta är tekniken du tillämpar när du greppar bollen. Man brukar alltid säga att man ska ha tummarna bakom bollen och det är korrekt. Du ska försöka forma ett upp-och-ner-på-vänt hjärta med dina fingrar.

Spreta med fingrarna och var kraftfull i greppet så att du inte tappar bollen. Tänk på att inte vara för stum i armarna så att du lämnar returer, träna och hitta den rätta känslan i greppet.

Fallteknik

Falltekniken är hur du kastar dig efter bollen. En mycket viktig teknik som du givetvis måste behärska eftersom att bollen inte alltid kommer rakt på/mot dig. Startpositionen bör alltid vara utgångställningen och därifrån ska du sedan kasta dig.

Det gäller att träna på alla olika sorters falltekniker. Det gäller också att behärska tekniken så att du kan kasta dig åt båda hållen och så att du ska kunna slänga dig så att du både tar skott nära kroppen och skott längre ifrån kroppen.

Skott som kommer nära kroppen gäller det att man ska kunna komma så fort som möjligt ner mot bollen. Man brukar tala om det att man ska snabbt ta bort det närmsta benet till bollen så att man helt enkelt faller ner mot marken och bollen. Snabbt.

Vid ett lågt skott som kommer längre ut mot stolproten, gäller det att istället använda det närmsta benet och skjuta ifrån med benmusklerna så att du kastar dig bort mot bollen.

Vid skott som kommer högre upp så är det samma rutiner som ska följas men nu så ska du använda din kraft att kasta dig mot bollen. Du ska nu inte bara falla mot marken, nu ska du flyga i luften efter bollen.

Det gäller att träna mycket så att tekniken blir god. Har du en god teknik så känns det knappt att kasta sig, vid dålig teknik så skadar du dina armbågar, knän och höfter lättare. Ett bra tips är att i träning ibland använda skydd så att du inte sliter på kroppen. 

Tänk på att attackera bollen så att du möter den tidigt. På det sätter så blir du mycket starkare och riskerar inte att stöta in bollen i eget mål.

Insparksteknik

En inspark görs efter marken och här handlar det om bollträff, precision och kraft. Det är med en spänd vrist som bollen ska träffas så att bollen flyger långt och med rätt adress.

Ett tips, och kanske det enda som finns, att ge dig som vill få ett bättre tillslag är att träna, träna och åter träna. Det gäller att hitta en bollträff som passar just din fot. Vad som menas där är just det att alla har olika typer av fötter och det betyder att alla måste träna upp ett tillslag som just passar ens egna fot. Grunderna kring hur man ska träffa bollen och hur man ska pendla benet går att lära ut men att få till sitt egna tillslag kräver egenträning.

Utsparkstekning

Utsparken kan göras på flera olika sätt. Man kan skjuta iväg bollen på volley och på halvvolley. Men hel- och halv-volley kan utföras på olika sätt. En halv-volley är oftast bra om man vill ha god precision på bollen. Bollen kommer i en lägre bana vilket gör det lättare för en utespelare att ta med sig bollen på fötterna. Även i motvind så rekommenderas halv-volleyn just av den anledning att den inte kommer lika högt upp i luften.

Den klassiska volley-utsparken är den i regel vanligaste just för att den kanske är den enklaste. Kom ihåg att släppa bollen med motsatt hand till foten för att få som mest kraft.  

Volley-utsparken kan också utföras på ett lite mera tekniskt sätt, med en så kallad “brasse-utspark”. Om du har sett hur till exempel Manuel Almunia (Arsenal) eller Pepe Reina (Liverpool) gör så förstår du vad som menas. Världsbäst på denna sparken är Sydafrikas målvakt Itumeleng Khune. Brasse-sparken kräver ännu mer träning och kräver ett stort tekniskt kunnande. Det gäller absolut att träna för att bemästra den sparktekniken.

Höjdteknik

Detta handlar naturligtvis om att kunna plocka ner inlägg. Detta området är inte helt lätt för det kräver koordination och tajming. Sträva efter att fånga bollen så högt upp som möjligt. Inlägg kräver många saker på en och samma gång. Du ska inte bara hoppa efter bollen du ska också kommunicera med ditt lag så att dina lagkamrater vet att du är på väg och genom att ge ljud ifrån dig så kan du skrämma bort motståndarlagets anfallsspelare.

Dessutom ska du också kunna hoppa upp med både vänster och höger ben, kommer ett inlägg från högersidan så ska du hoppa upp på höger ben och skydda dig med vänster knä och vice versa. Du ska hjälpa till med hela din kropp vid själva upphoppet. Med hjälp av dina armar så svingar du dig iväg ifrån marken och hoppar upp med ett ben och skyddar dig med det andra. Det är viktigt att sträcka på armarna men ändå vara rörlig och inte för “hård” i armarna så att du riskerar att tappa bollen vid en kollision.

Enkelt att träna upp

Att greppa bollen är det optimala (läs mer under fliken ‘behandling’ i handskguiden för tips hur du ska få bästa greppet i dina handskar) men skulle det inte gå då måste du boxa bollen så långt bort ifrån mål som du kan. Du kan välja att boxa med en eller två händer. Som allt här i målvaktslivet så gäller det att träna. Höjdtekniken är inte helt lätt eftersom att den kräver mycket teknik och koordination, att kunna dominera sitt straffområde är väldigt viktigt i modern fotboll och uppskattas av lagkamraterna.

Just höjdtekniken är enkel att träna på, allt du behöver är en boll som du helt enkelt kastar upp i luften och som du sen ska fånga så högt upp du kan. Simpel och bra träning.

Spelförståelse och kommunikation

Spelförståelse får du genom att spela mycket matcher och träna mycket. Här handlar det om att kunna läsa spelet på ett bra sätt. Du ska som målvakt kunna förutse så mycket som möjligt och alltid ligga ett steg före så att du ska kunna ta bollen.

Kommunikation är något som du måste kunna använda dig av. Att kunna kommunicera med din backlinje om hur de ska placera sig i förhållande till målet och till motståndarna är superviktigt. Du ska också kommunicera så att dina lagkamrater vet att du finns på plats. Bestämmer du dig för att gå efter ett inlägg till exempel så måste du snacka med ditt lag så att de kan backa upp dig och skriker du så ingiver du respekt hos motståndarna. Du ska helt enkelt inte hålla tyst en sekund under en match, du ska hela tiden ge information till ditt lag och styra och ställa eftersom att straffområdet är ditt och ingen annans.

Fysik

Med fysik så menas det att du som målvakt behöver ha en vältränad kropp. Du behöver helt enkelt vara stark, spänstig och smidig på en och samma gång. Att vara explosiv är viktigt, vilket betyder att det ska gå snabbt när du rör dig. Du ska snabbt kunna ta två eller tre steg och sedan kasta dig efter en boll som kommer, eller hoppa blixtsnabbt efter en boll som kommer emot krysset. Det gäller att ha en god grundkondition för att kunna orka med och kunna hålla uppe koncentrationen. Det handlar inte om att orka springa milen på en viss tid, utan du ska helt enkelt orka med att hålla kroppen redo och i fokus under en hel fotbollsmatch.

Du bör träna din fysik på ett lite annorlunda sätt jämfört med hur utespelarna tränar. Tränar du med vikter så är det bättre för dig som målvakt att träna med lite tyngre vikter och få repetitioner för att bli mer explosiv. 

Det behöver heller inte vara så invecklat med stora gymmaskiner och långa träningsprogram. Klassiska övningar som situps, armhävningar, knäböj och frivändningar är helt perfekta för målvaktsspelet. Men kom ihåg att undvika för mycket vikter om du är under 15 år. Din kropp är inte i den åldern redo för tunga vikter i och med att du fortfarande växer. I den åldern är övningar som situps och armhävningar perfekta, där du använder din kropp som vikt.

Spana gärna in fler tips som kan hjälpa dig som målvakt här i handskguiden!